Alla inlägg den 3 januari 2011

Av Lina - 3 januari 2011 11:24

Idag påbörjar jag min detox med raw food! :)

Så här skriver Erica Palmcrantz i sin bok "Raw food på svenska" om detta:


Genom att göra detox med raw food får kroppen protein av hög kvalitet, antioxidanter och en massa livskraft genom frukt, grönsaker, nötter, frön och groddar. Raw food är mat med maximalt näringsinnehåll!

Under en detox kan vissa symptom visa sig, så som huvudvärk, trötthet och aptitlöshet. Efter en detox upplever många att det är lättare att känna vad kroppen egentligen behöver och vad vi tidigare bara stoppade i oss av gammal vana.


Prova en tredagars-detox:

  • Trappa ned och upp - ät vegankost (enbart vegetabilier) två dagar och två dagar efter detoxdagarna.
  • Ät endast raw food under tre dagar.
  • Ät tre mål mat om dagen samt två mellanmål.
  • Gör gärna din detox på våren och/eller sommaren.
  • Drick ordentligt med vatten.
  • Drick örtteer som hjälper till med utrensningen, fråga i hälsokostbutiken.
  • Vila när du är trött.
  • Promenader, yoga eller annan lätt motion gör dina nyttiga dagar ännu nyttigare.

Så detta kommer jag alltså att göra i veckan :)

Det krävs ju en del planering för att få måltiderna och allt annat att gå ihop när man har oregelbundna arbetstider, men jag tror det kommer gå hur bra som helst!


Har just förberett min lunch och middag som jag ska ta med på jobbet idag.

Åt en sen frukost så jag är inte speciellt sugen på lunch redan..


Wish me luck! ;)

Av Lina - 3 januari 2011 10:00

Vaknade strax före halv tio av nåt himla brummande och svagt plingande, först tänkte jag att "det kanske har snöat inatt så de skottar väl".

Men nyfiken som man är så måste man ju upp och kolla ;P

Och fan vad rädd jag blev när jag såg en brandbil utanför! Precis mellan mitt lägenhetshus och det huset jag ser när jag tittar ut.

Såg ett par, fyra stycken brandmän som stod utanför porten till det andra huset.

Många tankar hann gå igenom huvudet kan jag ju säga..

Det hade ju lika gärna kunnat vara i min trappuppgång, vad hade hänt då?!


Efter några minuter såg jag brandmännen bära ut en exploderad tvättmaskin (från den gemensamma tvättstugan för mitt + typ 10 andra lägenhetshus).

Så jag kanske måste våldgästa någon för att kunna tvätta i veckan?! Tvättstugan lär ju behöva sanering innan den går att använda igen..

Men tur att det inte var något allvarligare, det verkar då inte ha varit nån människa i tvättstugan när det hände, då borde ju ambulansen också ha kommit.


För några minuter sen for brandkåren härifrån så det verkar som att det gick bra iaf..

Men att jag fick ett spännande uppvaknande kan man ju lugnt säga! :O


Nu ska jag ha mig lite nypressad juice, från min "rosa" som de flesta har valt att kalla den ;D (råsaftcentrifug eller "juicer" heter det egentligen haha) :)

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards