Alla inlägg den 4 februari 2011

Av Lina - 4 februari 2011 21:20


" Jag är med och tävlar hos Isabell om ett presentkort från Presentbutik Konstfull värde 200:- Denna tävling kan alla delta i, så var gärna med här!"


Åh jag hoppas verkligen att jag vinner detta, jag känner att jag förtjänar det just nu :)

Håll tummarna för mig nu!

Av Lina - 4 februari 2011 20:37

Angående onsdagens inlägg, det om min mage.

Jag vet vad det är nu. Som rubriken lyder: magkatarr.

Jippi!! :/ men nu vet jag då vad det är iaf (tack A!!), så nu är det bara kurera sig så magen, eller hela kroppen egentligen, blir bra igen :)

Och jag vet ju vad det beror på också så...


Magkatarr är egentligen en felaktig benämning. Katarr betyder inflammation, vilket endast i undantagsfall är orsaken till symtomen. Det finns dock inget bättre svenskt namn än magkatarr. Det namn som används inom läkarvetenskapen är dyspepsi.

Besvären kan utlösas och förvärras av exempelvis viss föda (det är individuellt vilken, men ofta nämns fet, salt, rökt och stekt mat samt kaffe och starka kryddor), stress, oregelbundna måltider, alkohol, rökning och/eller vissa läkemedel (framför allt läkemedel mot värk samt mot led- och muskelbesvär).


Och om jag då kör uteslutningsmetoden, jag som känner mig själv bäst :P, så vet jag direkt att det beror på stress. Stressad, det har jag ju varit ett tag...
Visst är det konstigt, att fastän man vet så väl att man inte är Stålkvinnan så kör man på tills det tar riktigt stopp. Det har väl inte tagit "stopp" som så, men min kropp säger ifrån nu. Och det är ju iofs bra på ett sätt :)


Läs och jämför dessa symptom med de besvär jag skrev att jag har, i onsdagens inlägg, så är det solklart att det är magkatarr jag har...

Jag har dock inte haft problem med punkt 2 och 6, alltid nåt.

    • smärta eller obehag i övre delen av magen
    • tidig mättnadskänsla när du äter
    • hungersugningar i magtrakten
    • känsla av uppkördhet
    • illamående och rapningar
    • halsbränna, som egentligen är ett eget tillstånd, men ibland kan vara ett delsymtom vid dyspepsi.

    Det har varit besvärligt idag :/ Men nu är det bara börja tänka efter mer på vad man stoppar i sig också, det verkar ju vara nånting jag äter som magen är extra känslig mot nu. Och från och med nu så är det slut på kaffedrickandet också!


    -


    Har faktiskt varit och tränat idag, trots magen... Det blir ju då inte bättre av att sitta still så. Alltså, det är bara skönt att röra på sig. Om inte annat för att tänka på nåt annat än att man har ont/obehag :)

    • Promenad 30 minuter, ute.
    • Styrketräning: triceps, biceps, axlar, mage
    • Promenad 15 min (hem till p & A där jag blev bjuden på middag, ibland ska man ha tur ;D) och nån timme senare promenad hem.

    -


    Förresten, fredagen vi är i Göteborg behövde jag inte ta ledigt, Rezija kunde byta med mig - så jag förlorar ingen jobbtid! Najs! :D

    Ovido - Quiz & Flashcards